Til skogeiere i Etnedal berørt av stormskader

Det er gode driftsforhold i skogen og det har vært jobbet veldig godt i etterkant av stormen 19. november. Det er har vært drevet med 6-7 driftslag i kommunen i store deler av perioden, mot 1-2 driftslag normalt.

Vi har oppjustert anslaget på vindfelt tømmer fra ca. 100 000 m3 til rundt 150 000m3. Dette er et anslag med en viss usikkerhet.

Mange lurer på om det blir innført virkemidler til opprydding, som for eksempel ekstraordinære tilskudd. Det har vært jobbet med dette lenge på flere nivåer. Berørte kommuner hadde frist fredag 7 januar til å komme med innspill til Statsforvalter om dette.

Statsforvalteren vil i sin tur rapportere til landbruksdirektoratet før det til slutt blir en politisk beslutning. Hva som blir resultatet av dette vet vi ikke. Det er en omfattende prosess og vi vil informere så snart noe blir bestemt.

Parallelt til dette vet vi at Norges skogeierforbund og Norskog også har diskutert løsninger med myndighetene.

På infokvelden som ble arrangert av kommunen før jul ble det stilt spørsmål om det kan være aktuelt å framskynde neste områdetakst. Vi har vært i kontakt med statsforvalteren for undersøke muligheten. Valdres er planlagt flyfotografert i 2024. Dette er en omløpsfotografering hvor det er mange interesser involvert. Dette er kostnadssparende, og for skogbruket er det kostnadsfritt. Tidspunktet i forhold til stormen er antagelig godt da oppryddingen vil være gjennomført.

I desember ble det gjennomført en befaring for å se på mulighet for å ta ut vindfall med taubane. Her deltok kommunen, statsforvalteren, entreprenørene Valdres skog og T.Frivik Taubanedrift AS, samt to aktuelle skogeiere og skogbrukssjef i Sør-Aurdal. Det er områder i kommunen hvor man er avhengig av taubane for å kunne rydde vindfall. Det er praktisk mulig og gjøre det, men det er avhengig av tilskudd. Dette budskapet tar statsforvalteren med seg videre.

Vi minner om faren for oppblomstring av stor granbarkbille som følge av stormen og det er viktig å gjøre tiltak som reduserer risikoen. Av hensyn til barkbiller bør man prioritere bestand av gran. Prioriter områder der store volumer av eldre granskog (hkl. IV og V) er vindfelt. Risikoen er størst i lavlandet og mindre over 600 moh.

Du finner mer informasjon om stormen på Landbruksdirektoratets hjemmeside: https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/skogbruk/stormfelt-skog

Det er ikke alltid lett å informere godt nok. Hvis du har spørsmål om dette må du gjerne sende spørsmål til vidar.lone.lysnes@etnedal.kommune.no