Barkbilleovervåkning – status

Etnedal kommune er en del av Nibios barkbilleovervåkning. I forbindelse med overvåkningen utarbeider Nibio statusrapporter hvor man vurderer risiko for store utbrudd.

Siste rapport viser at det nå er høy risiko lokalt for omfattende barkbilleangrep og skogskade.

Nibio skriver at det ved 3. tømming av overvåkningsfellene fortsatt er høye fangster i «bekymringskommuner» som ble rammet av stormene i 2021/2022. Billetoppen etter stormen forventes å komme nå i 2024.

Det er 5 kommuner som er vurdert å ha høy risiko. Etnedal er ikke blant disse, men er vurdert på gult nivå, som er nivået under høy risiko.

Skogeiere, spesielt sør for Bruflat, anbefales derfor å være ekstra oppmerksomme på faren og følge nøye med på utviklingen.

Det beste tiltaket mot granbarkbillen er å sørge for at utbrudd ikke får anledning til å bygge seg opp. Det innebærer blant annet å sørge for at billene ikke får tilgang til store mengder vindfall, ferskt tømmer eller annet ynglemateriale. Angrepet virke bør bringes ut av skogen på forsommeren før avkommet har rukket å utvikle seg ferdig. Da forhindrer man at billene øker i antall og så angriper stående skog.

barkebilleovervåkningskart - Klikk for stort bilde Nibio