Kommunedelplan for klima og energi

Klimaendringer er en av vår tids største utfordringer og effekten av klimaendringer påvirker oss på mange måter. Norge skal bli et lavutslippssamfunn innen 2050. For å få til dette, må vi kutte i klimagassutslippene våre, samtidig som vi må håndtere klimaendringer.

I statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning står det at «Kommunene, fylkeskommunene og staten skal gjennom planlegging og øvrig myndighets- og virksomhetsutøvelse stimulere til, og bidra til reduksjon av klimagassutslipp, samt økt miljøvennlig energiomlegging. Planleggingen skal også bidra til at samfunnet forberedes på og tilpasses klimaendringene (klimatilpasning).»

Gjeldende klima- og energiplan ble vedtatt våren 2024, og skal gjelde for perioden 2024-2034.
Planen består av 2 deler.
1. Et hoveddokument med kunnskapsgrunnlag, mål og strategier
2. En handlingsdel som angir hvilke tiltak som skal gjennomføres, med tydelig ansvarsfordeling og tidsfrister.

Under fanen «Plandokumentet» finner du planen i sin helhet, slik den ble vedtatt, med hoveddokument og handlingsprogram.

For å gjøre planen litt mer tilgjengelig har vi laget et dokument som summerer opp mål og delmål. Det er også gitt en enkel tilgang til Handlingsprogrammet.