Helse- og omsorgstjenesten har avtale med NAV, der man kan søke om ulike hjelpemidler som man kan få låne med seg hjem. Det er ergoterapeuten eller ansatte i hjemmetjenesten som søker for deg, på disse hjelpemidlene. Her er det hjelpemidler som passer for mennesker i alle aldersgrupper, og til de som trenger hjelpemidler for å ivareta livskvalitet og egenmestring.
Kommunen leier ut trygghetsalarmer til de som trenger det. Når du får innvilget trygghetsalarm, følger det alltid med en nøkkelboks, for å hindre at din private nøkkel kommer på avveie. Det er vår driftsoperatør som leverer ut hjelpemidler fra NAV, samt kommunale hjelpemidler for korttidsleie.
I tjenester for personer med demens bruker kommunen GPS-klokker for å ivareta personer med demens som ønsker å gå ut på egenhånd. Pasienter med demens i institusjon har også tilgang på interaktive selskapsdyr som stimulerer til ro og god livskvalitet.
Fysio- og ergoterapitjenesten bruker digitale verktøy i arbeid med fysisk aktivitet, trening og rehabilitering.
Kommunen jobber med å få tatt i bruk digitale verktøy for bedre oppfølging av personer med kroniske lidelser. Det betyr at du som pasient selv kan bidra i oppfølging av egen sykdom, i tett samarbeid med helsepersonell i kommunen og legen din. Dette kalles digital hjemmeoppfølging. (info om digital hjemmeoppfølging, se vedlagte linker.)
Spør oss gjerne om du har spørsmål omkring velferdsteknologi.